Verantwoordelijkheid in eigen proces bijbrengen
Adres
Kindcentrum De Vlindertuin
Rochetstraat 4
3781CZ Voorthuizen
Postadres
Postbus 1
3780 BA Voorthuizen
Tel: 0342-472633
Mail: directie.vt@pcogv.nl
Informatie over Kinderdagopvang en BSO:
klantcontact@pcogv.nl
telefoon 0342-729120 (ma. t/m vr. van 9.00-12.30 uur)
Informatie over Peuteropvang:
Openingstijden
Basisschool groep 1 t/m 8:
Maandag:
08.30 – 14.30 uur
Dinsdag:
08.30 – 14.30 uur
Woensdag:
08.30 – 12.30 uur
Donderdag:
08.30 – 14.30 uur
Vrijdag:
08.30 – 14.30 uur
De deur gaat om 8.20 uur open, om 8.30 beginnen we de dag in de groep.
Kinderdagopvang:
Maandag:
07.30 – 18.00 uur
Dinsdag:
07.30 – 18.00 uur
Woensdag:
07.30 – 18.00 uur
Donderdag:
07.30 – 18.00 uur
Vrijdag:
07.30 – 18.00 uur
LRK-nummer kinderdagopvang:
Door te klikken op het LRK nummer komt u op de site waar alle GGD rapporten staan.
BSO:
Maandag:
14.30 – 18.00 uur
Dinsdag:
14.30 – 18.00 uur
Woensdag:
12.30 – 18.00 uur
Donderdag:
14.30 – 18.00 uur
Vrijdag:
14.30 – 18.00 uur
LRK-nummer BSO:
Door te klikken op het LRK nummer komt u op de site waar alle GGD rapporten staan.
VSO:
Maandag:
07.30 – 08.30 uur
Dinsdag:
07.30 – 08.30 uur
Woensdag:
07.30 – 08.30 uur
Donderdag:
07.30 – 08.30 uur
Aanmelden
Bel ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en rondleiding op: 0342 472 633
Kennisrijk curriculum
Op Kindcentrum De Vlindertuin bieden we een breed- en betekenisvol onderwijs- en opvangaanbod. Dit aanbod is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over wat goede opvang en goed onderwijs is. We hebben heldere en hoge verwachtingen van kinderen en zorgen voor een fijne, veilige en gestructureerde omgeving die leren en groei bevordert. We weten dat alle kinderen kennis nodig hebben om vaardigheden te kunnen aanleren, daarom bieden we in ons Kindcentrum een kennisrijk curriculum aan en zijn onze medewerkers ook voortdurend bezig met het vergroten van hun eigen vakkennis.
Zoals elke vlinder, is ook elk kind uniek. Wij willen al die unieke kinderen gelijke kansen bieden door steeds na te denken over ons aanbod en het bij te stellen waar nodig. We vinden het belangrijk dat kinderen leren om voor elkaar te zorgen, voor zichzelf op te komen en zich sociaal competent voelen. Dit alles doen wij vanuit onze Christelijke levensbeschouwing en als professioneel team van pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ondersteunend personeel.
Op ons Kindcentrum hechten we aan het belang van optimaal contact met ouders en zoeken we op verschillende wijzen naar samenwerking tussen thuis en De Vlindertuin.
De dagelijkse praktijk
Op De Vlindertuin hebben we 1 kinderdagopvanggroep en 6 onderwijsgroepen en vanaf januari 7 onderwijsgroepen. Kinderen van 0-4 jaar kunnen naar onze kinderdagopvang. Vanaf 4 jaar stromen kinderen tot en met december in bestaande kleutergroepen in en vanaf januari in onze instroomgroep.
De onderwijsgroepen verschillen van grootte, gemiddeld bestaat iedere groep uit zo’n 25 tot 30 leerlingen. Op basis van onze leerlingaantallen hebben we een aantal enkele groepen en een aantal combinatiegroepen. Goed onderwijs is volgens ons onderwijs dat door wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is. Om die reden geven we de kinderen les met behulp van het expliciete instructiemodel (EDI), waarbij sprake is van vaste lesonderdelen die bij iedere les terugkeren. De leerkracht staat centraal als er instructie gegeven wordt, kinderen krijgen expliciet uitleg waarbij voordoen en nadoen een belangrijk element is. Tussendoor controleert de leerkracht voortdurend het begrip van de leerlingen en stuurt bij waar nodig. We maken gebruik van de kracht van de groep en proberen ons aanbod steeds dusdanig bij te stellen en af te stemmen dat alle kinderen mee kunnen blijven doen.
Omdat we vanuit de wetenschap weten dat kennis veel beter in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen als er sprake is van samenhang worden de vakken voortgezet lezen, taal en wereldoriëntatie (biologie, aardrijkskunde en geschiedenis) geïntegreerd aangeboden. We maken hierbij gebruik van de methode Wetenswaardig. Bij de jonge kinderen werken we thematisch en is er sprake van een uitgebreid taalaanbod, omdat we weten dat de taal de basis is van alle begrip.
Het Jonge Kind
Met onze jongste kinderen werken we bewust in heterogene groepen (combinatiegroep 1-2), kinderen leren met en van elkaar. Binnen deze onderbouwgroepen krijgen de kinderen kennisrijke speel-/leersituaties aangeboden. Kinderen in de onderbouw werken afwisselend met de hele groep (grote kringactiviteiten) of met een subgroepje (kleine kring of aan tafel).
De leerkracht biedt spelenderwijs kennisrijke activiteiten aan om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren, daarnaast observeert zij de kinderen aan de hand van leerlijnen. De leerlijnen worden gebruikt voor het plannen van de volgende leerstappen voor de kinderen en voor het registeren van onze observaties in het registratiesysteem Parnassys. Nieuwe kennis wordt altijd in een samenhangend geheel aangeboden in de onderbouw, er staat een thema centraal en rondom het thema bereidt de leerkracht lessen en activiteiten voor, waarbij er rekening wordt gehouden met verschillen in voorkennis bij de kinderen. Alle kinderen worden voortdurend gestimuleerd om een volgend stapje te maken in hun ontwikkeling, of het nou gaat om motoriek, taal, rekenen of sociaal. In de onderbouwgroepen wordt een begin gemaakt met zelfstandig werken, een lijn die doorgezet wordt tot in groep 8. Zo werken kinderen in de onderbouw bijvoorbeeld met een digikeuzebord, waarop ze zelf aangeven waar ze beginnen met spelen en werken.
Midden- en bovenbouw
In groep 3 gaan de lesmethodes een meer belangrijke plaats innemen. Vanaf de eerste schooldag in groep 3 begint het aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen. De kerndoelen voor het basisonderwijs zijn ons uitgangspunt bij het stellen van onze lesdoelen, de methodes die we inzetten zijn voor ons een hulpmiddel. We maken keuzes in welke lessen we aanbieden en controleren steeds of de groep toe is aan de volgende leerstap voordat we verder gaan.
In groep 4 wordt er verder gewerkt aan de ontwikkelingsleergebieden die in groep 3 aan de orde zijn gekomen. In iedere groep zijn vaste doelen per jaar vastgesteld, daar sluiten alle methodes die we gebruiken grotendeels op aan. Dat betekent in het algemeen dat de kinderen een bepaalde hoeveelheid leerstof moeten beheersen, zodat ze in een volgende groep met succes voort kunnen bouwen op datgene dat zij reeds geleerd hebben. De leraar is de expert en zorgt dat lessen aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de groep.
Ons gebouw
Onze nieuwe gebouw heeft een groot dak waaronder alle kinderen van 0 tot 13 zich veilig voelen. In het hart ligt het activiteitenplein, waar de kinderen overdag tijdens de lestijd en en na schooltijd tijdens de naschoolse opvang kunnen spelen en werken. Ook de kinderen van de kinderdagopvang en peuteropvang hebben er een hoekje waar ze kunnen spelen.
De groepslokalen en de ruimtes van de KDO en peuteropvang grenzen aan het activiteitenplein. Er is plaats voor de bibliotheek, de keuken ligt centraal, tafels van verschillende hoogte en samenwerk- en speelhoeken maken het tot een fijne plek met veel verschillende mogelijkheden.
Bij enkele lokalen is een stilwerkenplek, waar de kinderen die dit willen rustig aan hun weektaak kunnen werken en toch verbonden blijven met de groep en de leerkracht.
Het buitenspeelplein ligt om het hele gebouw heen. Voor elke leeftijd is er een eigen plek met diverse speelbelevingen en uitdagingen. De natuurlijke inrichting past bij het gebouw.
Het team onderwijs
Het team bestaat uit 13 leerkrachten, die de leerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Sommigen hebben zich gespecialiseerd, zo is er bijvoorbeeld een interne coach opleider, vakleerkracht bewegingsonderwijs, ICT-coördinator, rekenspecialist, etc. Daarnaast zijn er 2 onderwijsassistenten die de leerlingen begeleiden bij het zelfstandig werk en de leerkrachten ondersteunen bij de lessen. De teamleden ondersteunen elkaar door middel van coaching, intervisie en collegiale consultatie.
Naast de schoolleiding en de groepsleerkrachten maakt ook een administratief-medewerkster en conciërge deel uit van ons team. De coördinatie van de leerlingenzorg is ondergebracht bij de intern begeleider/kwaliteitscoördinator.
Hoe een kind zich ‘gemiddeld’ ontwikkelt en hoe wij daar op aansluiten is terug te vinden in onze ontwikkellijn.
Bekijk voor uitgebreide informatie ook onze schoolgids via de documentenbank.