Verantwoordelijkheid in eigen proces bijbrengen
Adres
Kindcentrum De Vlindertuin
Rochetstraat 4
3781CZ Voorthuizen
Postadres
Postbus 1
3780 BA Voorthuizen
Tel: 0342-472633
Mail: directie.vt@pcogv.nl
Informatie over Kinderdagopvang en BSO:
klantcontact@pcogv.nl
telefoon 0342-729120 (ma. t/m vr. van 9.00-12.30 uur)
Informatie over Peuteropvang:
Openingstijden
Basisschool groep 1 t/m 8:
Maandag:
08.30 – 14.30 uur
Dinsdag:
08.30 – 14.30 uur
Woensdag:
08.30 – 12.30 uur
Donderdag:
08.30 – 14.30 uur
Vrijdag:
08.30 – 14.30 uur
De deur gaat om 8.20 uur open, om 8.30 beginnen we de dag in de groep.
Kinderdagopvang:
Maandag:
07.30 – 18.00 uur
Dinsdag:
07.30 – 18.00 uur
Woensdag:
07.30 – 18.00 uur
Donderdag:
07.30 – 18.00 uur
Vrijdag:
07.30 – 18.00 uur
LRK-nummer kinderdagopvang:
Door te klikken op het LRK nummer komt u op de site waar alle GGD rapporten staan.
BSO:
Maandag:
14.30 – 18.00 uur
Dinsdag:
14.30 – 18.00 uur
Woensdag:
12.30 – 18.00 uur
Donderdag:
14.30 – 18.00 uur
Vrijdag:
14.30 – 18.00 uur
LRK-nummer BSO:
Door te klikken op het LRK nummer komt u op de site waar alle GGD rapporten staan.
VSO:
Maandag:
07.30 – 08.30 uur
Dinsdag:
07.30 – 08.30 uur
Donderdag:
07.30 – 08.30 uur
Aanmelden
Bel ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en rondleiding op: 0342 472 633
Eigentijds onderwijsconcept
De Vlindertuin heeft een eigentijds onderwijsconcept. Wij bieden passend onderwijs van nu en voor de maatschappij van morgen! Les geven vanuit een positieve benadering en gebruik maken van een activerende en doelgerichte instructie zijn hierin de basis. Ieder kind kan zich op deze manier zo optimaal mogelijk binnen de groep ontwikkelen. Dit gebeurt in een inspirerende leeromgeving, waar ruimte voor instructie, samenwerken en zelfstandig verwerken van leerstof elkaar afwisselen. Begeleid waar het nodig is, zelfstandig waar het kan en zelfverantwoordelijk voor datgene wat past bij de fase van ontwikkeling van het kind van 0 tot 13 jaar.
Het hart van de school vormt het activiteitenplein. Dit is dé plek waar het gehele Kindcentrum met elkaar verbonden wordt. Voor onderwijs en opvang een mogelijkheid om samen groepsdoorbroken te werken aan een grote diversiteit in leren en ontdekken.
De dagelijkse praktijk
De kinderen zijn op dit moment verdeeld over 5 groepen voor onderwijs en 1 groep voor kinderopvang. Van 0-4 jaar kunnen kinderen worden opgevangen op onze kinderopvanggroep. Vanaf vier jaar stromen kinderen gedurende het schooljaar in bestaande kleutergroepen in. Op De Vlindertuin werken we bewust in heterogene groepen bij de kleuters (combinatiegroep 1/2). Binnen deze onderbouwgroepen krijgen de kinderen rijke speel-/leersituaties. In de groepen 1/2 begeleiden we de kinderen op hun eigen niveau spelenderwijs aan de hand van leerlijnen.
De groepen 3 t/m 8 verschillen van grootte en variëren gemiddeld tussen de 25 en 30 leerlingen. Op basis van leerlingaantal werken we op dit moment in combinatiegroepen. Afhankelijk van de grootte en zorgzwaarte van de groep is er een extra leerkracht en/of onderwijsassistent aanwezig in de groep.
In iedere groep is er elke dag een opening. Hierin is ruimte voor een Bijbelverhaal, Christelijke liedjes en het samen delen van ervaringen. Door het gebruik dagritmekaarten geven we visueel structuur aan de dag in alle groepen. In de ochtenden is er meer focus op de vakken zoals rekenen, taal en lezen.
Het spelend leren zoals we dat in de groepen 1 en 2 zien, wordt in groep 3 anders. In groep 3 gaan de methodes een meer belangrijke plaats innemen. In iedere groep zijn vaste doelen per jaar vastgesteld, daar sluiten alle methodes, die we gebruiken op aan. Dat betekent in het algemeen dat de kinderen een bepaalde hoeveelheid leerstof moeten beheersen, zodat ze in een volgende groep met succes voort kunnen bouwen op datgene dat zij reeds geleerd hebben. We vinden het van groot belang dat we goed onderwijs geven. Een middel wat we hiervoor gebruiken is het geven van instructies volgens het EDI (Effectieve Directie Instructie). Deze werkwijze heeft vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Het doel is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen: De sterke, de gemiddelde en de risicoleerlingen.
Zelfstandig werken is een doorlopende werkwijze van groep 1 t/m 8 op De Vlindertuin waarin kinderen zich ontwikkelen op het gebied van zelfstandigheid. Er is hier sprake van tweeledigheid, enerzijds heeft het zelfstandig werken een persoonlijk aspect, namelijk het vergroten van eigenaarschap van leerlingen. Anderzijds is het een voorwaarde om tot leren te komen en ondersteunt het de realisering van doelgerichte instructies in de groep.
Op De Vlindertuin hebben we een continurooster. Dat betekent dat de kinderen een lunch meenemen van thuis en op school gebruiken in de groep, samen met de juf of meester. Na het eten is er weer tijd voor buitenspel.
In het middagprogramma bieden we wereld oriënterende of creatieve vakken aan. Dan is er tijd en ruimte om op uiteenlopende wijze (spelend, creatief en cognitief) te ontdekken over de wereld binnen en buiten de school.
Aan het eind van de dag wisselen leerkracht en kinderen met elkaar uit hoe de dag is verlopen.
De basisschooltijd is een belangrijke periode in de ontwikkeling van een kind. Ons onderwijsconcept is erop gericht om kinderen te stimuleren, te motiveren en eigen verantwoordelijkheid bij te brengen. Belangrijke vaardigheden om verder te komen in het leven, naast rekenen en taal. Plezier in leren, samenwerken, ontdekken, en omgaan met elkaar zijn minstens zo belangrijk. De Kanjertraining, onderdeel van ons lesprogramma, helpt kinderen zich bewust te worden van hun gedrag en welk effect dat kan hebben op een ander.
Op De Vlindertuin zijn er ook regelmatig activiteiten waar de kinderen samen met kinderen uit de opvang op andere groepen optrekken. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van een thema, in een hoek op het activiteitenplein samen spelen/ werken, een (voor)leesgroepje, een herfstwandeling waarbij de oudste kinderen een groepje met jongere kinderen begeleiden of een viering waar alle kinderen bij zijn betrokken. Deze sociale interactie maakt de onderlinge verbinding sterk, waardoor er een veilige, vertrouwde omgeving ontstaat, waar de kinderen van 0-13 jaar zich prettig voelen. Ze zijn allemaal onderdeel van het geheel van leerlingen en team van De Vlindertuin.
Ons gebouw
Onze nieuwe gebouw heeft een groot dak waaronder alle kinderen van 0 tot 13 zich veilig voelen. In het hart ligt het activiteitenplein, waar de kinderen overdag tijdens de lestijd en en na schooltijd tijdens de naschoolse opvang kunnen spelen en werken.
Ook de kinderen van de kinderdagopvang en peuteropvang hebben er een hoekje waar ze kunnen spelen.
De groepslokalen en de ruimtes van KDV en peuteropvang grenzen aan het activiteitenplein. Er is plaats voor de bibliotheek, de keuken ligt centraal, tafels van verschillende hoogte en samenwerk- en speelhoeken maken het tot een fijne plek met veel verschillende mogelijkheden.
Bij de lokalen is een stilwerkenplek, waar de kinderen die dit willen rustig aan hun weektaak kunnen werken en toch verbonden blijven met de groep en de leerkracht.
Het buitenspeelplein ligt om het hele gebouw heen. Voor elke leeftijd is er een eigen plek met diverse speelbelevingen en uitdagingen. De natuurlijke inrichting past bij het gebouw en biedt ook de mogelijkheid voor buitenles.
Het team onderwijs
Het team bestaat uit 8 leerkrachten, die de leerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Sommigen hebben zich gespecialiseerd, zo is er bijvoorbeeld een interne coach opleidingen of ICT-coördinator. Daarnaast zijn er 2 onderwijsassistenten die de leerlingen begeleiden bij het zelfstandig werk en de leerkrachten ondersteunen bij de lessen. De teamleden ondersteunen elkaar door middel van coaching, intervisie en collegiale consultatie.
Naast de schoolleiding en de groepsleerkrachten maakt ook een administratief-medewerkster deel uit van ons team. De coördinatie van de leerlingenzorg is ondergebracht bij de intern begeleider.
Hoe een kind zich ‘gemiddeld’ ontwikkelt en hoe wij daar op aansluiten is terug te vinden in onze ontwikkellijn.
Bekijk voor uitgebreide informatie ook onze schoolgids via de documentenbank.